Leśne przedszkola – zmiany w systemie edukacji.

Posted on Posted in Aktualności

Jeśli jesteś rodzicem…

to zapewne doskonale wiesz, ja ważne jest aby Twoje dziecko rozwijało się w pozytywnym środowisku.Środowisku, które pozwoli mu nabyć wielu umiejętności, ale nie będzie dla niego psychicznym obciążeniem.. 

Z uwagi na tak intensywny rozwój dziecka w tym przedziale wiekowym, na świecie powstały przedszkola z motywem przewodnim – natura. 

Czym charakteryzuje się leśne przedszkole? 

To miejsce w którym, dzieci większość czasu spędzają na zewnątrz, szczególnie w lesie. Leśne przedszkole charakteryzuje się też skrajnie innym systemem edukacji. Stawia na umiejętności miękkie dziecka, nie narzuca wykonywania przez dziecko poszczególnych prac w zamian za pozytywną bądź negatywną ocenę.

Bez wymówek na łonie natury!

Głównym założeniem Leśnego przedszkola jest spędzanie przez dzieci czasu na świeżym powietrzu: nauka, zabawy, rozmaite gry edukacyjne. Do niedawna taka forma edukacji była nie do przyjęcia, nie funkcjonowała w Polsce. Cieszyła się szczególnym powodzeniem w Skandynawskich krajach! Leśne przedszkola propagowane są również w USA czy też Japonii. Dziś dotarły do nas i zaczynają się cieszyć popularnością.

Poniżej przedstawiamy kilka placówek, które funkcjonują w Polsce: 

  • Przedszkole Przyłęków k. Żywca 

Jedna z placówek, która funkcjonuje przy Montessori Mountain Schools – organizacji która z powodzeniem o 1999 r prowadzi szereg placówek na tym terenie. Wszystko ma miejsce dzięki możliwością jakie dają mieszkańcy wsi. Dzieci korzystają z górskiego potoku, zbocz porośniętych lasem czy też łąk. Udostępnione jest im również palenisko, park linowy czy też miejsce w którym mogą wypoczywać.

Poniżej krótki film który obrazuje codzienność dzieci:

  • Dzika Osada koło Krakowa – Konary

Motto : Bliżej natury – bliżej siebie.

Cel? Wychowanie dzieci w środowisku przyjaznym, opartym o akceptacje, odkrywanie świata poprzez kontakt z naturą. Inspirowana ideą szkól demokratycznych!

 

W Polsce funkcjonuje jeszcze kilka innych placówek. Natomiast wszystkie mają jeden wspólny główny cel: poszerzanie wyobraźni, kontakt z naturą! 

  • Dzieci, które przebywają na zewnątrz są w stanie lepiej skoncentrować się na wykonywaniu jednej czynności.
  • Wzrasta odporność, maleje częstotliwość zachorowań.
  • Dzieci zamiast zabawek mają do dyspozycji las bądź łąkę a do ich kreacji należy znalezienie odpowiedniej dla siebie zabawy – z pewnością wpływa to na ich wyobraźnie.
  • Wysokie poczucie własnej wartości – zasada nie oceniamy a naprowadzamy funkcjonuje w większości tego typu placówek.
  • Kontakt z naturą poszerza akceptacje, umiejętność korzystania z nabytej wiedzy.
  • Dzieci w leśnym przedszkolu uczą się pisania, czytania, liczenia.
  • Wzmożony ruch – przekłada się na koordynacje ruchową, wzmacnia organizm.

 

 

Źródło:

  1. Leśne przedszkola – bez murów, z otwarciem na naturę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *